2014. február 9., vasárnap

Valentin napi éttermi ajánlatok - a marketinges szemével nézve

Bálint nap a romantika, a szerelem, a giccs ünnepe - azaz igazi kereskedelmi ünnep. Mutasd meg párodnak, hogy mennyire szereted, vegyél neki virágot, ajándékot, csokit, ékszert, eljegyzési gyűrűt és az sem árt, ha elviszed egy romantikus vacsira. Ezen a ponton lép be a vendéglátás is a globális V-day őrületbe. 
Valentin napján természetes elvárás a romantikázni vágyó párok részéről, hogy különleges fogásokat és meghitt hangulatot várnak, így az éttermeknek, cukrászdáknak nem kis felkészülést igényel ez a szerelmetes roham. Mai cikkünkben megvizsgáljuk, hogy az egyes éttermek hogyan kommunikálják Valentin napi ajánlatukat. Fontos! Az egyes vendéglátóhelyek ajánlatait, csak marketingkommunikációs szempontból vizsgáljuk meg (bíráljuk...) az ajánlat tartalmára nem térünk ki.

Először vizsgáljuk meg a Valentin napi vacsorahelyszín választási élethelyzetet. Jellemzően a férfiak viszik el hölgy (nem feltétlen...) párjukat vacsorázni. Ha nagyon tudományosan akarjuk megközelíteni ezt a döntési helyzetet, akkor nézzük Maslow szükségletpiramisát. Valentin napján alapvetően a szociális és az elismerés iránti szükségletet szeretnénk kielégíteni. Egyrészt szeretnénk szeretve lenni, szeretnénk kimutatni párunknak, hogy mennyire szeretjük. Másrészt szeretnénk, ha a külvilág is látná, hogy mennyire szerelmesek, mennyire figyelmesek, romantikusak vagyunk. Nemhiába, a Facebook "check-in"-ek száma valószínűleg az egekben lesz...
Ennek fényében milyen ajánlatokra vágyunk? Az ajánlat legyen szerelmetes, romantikus, érzelmekre ható és mindemellett trendi. Így az éttermek jellemzően három dolgot tehetnek:

1, Az ajánlat kommunikációs anyagaiban (szórólap, FB ajánlat, weboldal) bemutatja, hogy milyen hangulatot kapnak majd a vendégeik. Véleményünk szerint ez a legjobb út, amit egy vendéglátóhely választhat, hiszen "hozott anyagból" mindig könnyebb dolgozni. Törzsvendégeikben kellemes érzést vált ki, míg az esetleges vacillálókat is jobban meggyőzi, hogy mi várja majd őket és párjukat az év legszerelmesebb napján.
Tökéletes példa erre a kommunikációra a Gerbeaud Cukrászda. Gyertyafény, rózsaszín, gyöngyök - egyszerre romantikus, de mindenképpen villantós és trendi.
2, Az ajánlat nem tér el az étterem megszokott arculatától, csak az ünnepre való tekintettel kicsit giccsesebb, kicsit "pirosabb" lesz. Sok étterem inkább ezt az utat választja, mint a hangulatképeket, ami ugyan lehet, hogy kevésbé hatásos viszont mindenképpen jobban illik az összképhez. Erre is mutatunk példát.
Az ÉS Ámor nyilával utal az ünnepre, míg az Innio borbár a megszokott arculatát pirosította be, illetve "innio-sította" az ünnepet, "valentinnio".

3, A cikkünk végére hagytuk a legelterjedtebb és egyben a legrosszabb kommunikációs formát. Keressünk (jellemzően a Google-ben) valamilyen gicces-romantikus-Valentin képet, cirádás (véletlenül sem az arculatunknak megfelelő) betűkkel írjuk rá az aktuális ajánlatunkat és kész is vagyunk. Nem kapcsolódik a vendéglátóhelyhez? Nem kapcsolódik az arculathoz? Nem számít. A lényeg, hogy gyorsan végeztünk vele és várhatjuk a vendégeket... 
Nem mondjuk azt, hogy ezek az ajánlatok nem lehetnek sikeresek. Sőt! Valószínűleg ugyanannyira tömve lesznek ezek a cukrászdák és éttermek, mint azok, amelyek több energiát fordították a kommunikációjukra. Csak míg az utóbbiak új vendégeket is meg tudnak győzni, addig az előbbiekbe vagy a vendéglátóhely neve, hírneve miatt térnek majd be a vendégek vagy a törzsvendégek ünneplik majd ott a nagy napot. 
Nézzük is a példákat. 

Panoráma Étterem Citadella - a magát "legszebb randi helyszínként" aposztrofált étterem
Rózsa, eper, csokoládé, giccses idézet, ingyenes parkolás és mehet is Facebookra. Sokat látunk az étteremből, a kilátásból és a helyszínből nem igaz?
Európa cukrászda
Klasszikus randevú helyszín. Tradicionális, hangulatos, meghitt - akárcsak a kommunikációjuk, ugye? Piros háttér, nem a Cukiban készült torta (de legalább torta...), tűzpiros háttér. Giccs faktor ON, akárcsak a gagyi faktor...
Prime étterem
Hogyan ússza meg a marketinges (vagy a marketingért is felelős kolléga) a legegyszerűbben ezt az egész felhajtást? Keressünk egy szíves hátteret (az sem baj, ha torz), hozzá egy cirádás tipót (az sem baj, ha olvashatatlan a háttéren), írjunk bele hívószavakat (gyertyafény, romantika, pezsgő, Bazilika) és tadááám kész is az ajánlat. 
Symbol
Téli Budapesten mire vágyhat a szerelmes pár? Tengerpartra és esernyőre... Igaz a 3. kerületben az esernyőt ugyan megkaphatjuk, a tengerpartot viszont semmiképp sem, cserébe a menü sem olvasható. Szintén egy promó anyag, amivel nem tudunk azonosulni.

Cikkünkben több volt a rossz példa, de ez sajnos nem véletlen. Magyarországon jelenleg sokkal több az  elrettentő gyakorlat, mint a követendő, kiemelendő.
Ettől függetlenül Nagyon Boldog Valentin napot és természetesen fantasztikus, romantikus, gyertyafényes, meghitt, összebújós, egymást etetős ünneplést kívánunk Nektek.

Princz Viktória 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése