2013. december 3., kedd

A Mikulás nyaralni ment...

Sokan abban a tévhitben élnek, hogy a klasszikus duci, piros ruhás, mosolygós Mikulást a Coca-Cola alkotta meg, pedig a jó kedélyű, mackós, nagy puttonyt cipelő, piros-fehér ruhás Mikulás képe már jó néhány évvel azelőtt kialakult, hogy Sundblom megrajzolta volna első Coca-Cola reklámját. Arról, azonban már a Coca-Cola "tehet", hogy ez a Mikulás ábrázolás ennyire elterjedt lett. 
Az 1930-as évek elején a növekvő Coca-Cola Company arra kereste a választ, hogy télvíz idején hogyan lendíthetnék fel az ilyenkor hagyományosan pangó üdítőpiacot. Felbéreltek egy tehetséges reklámgrafikust, Haddon Sundblomot, akinek a nevéhez fűződnek a Mikulást a Coca-Colával összekapcsoló képek. Ezek a reklámok visszatérő elemei lettek a Coca-Cola marketingjének, és segítettek felpörgetni a téli eladásokat – nem beszélve arról, hogy erősítették a termék ismertségét a gyermekek körében. A kampány nagyban hozzájárult annak a legendának a kialakulásához, miszerint a Coca-Cola találta ki a modern – és piros - Mikulás képét.
A legelső Coca-Cola Mikulás - plakát 1931-ből
A kereskedelemben, a versenyben azonban semmi sem szent. 2011-ben a Pepsi nem volt rest és a Coca-Cola által már jól ismert Mikulást már-már meggyalázta és a saját céljaira fordította.
Az erősödő üdítőital piacon a Pepsi is szeretett volna hasonló sikereket elérni, mint a Coca-Cola, de ha jobban belegondolunk ez valójában nagyon nehéz. Ugyanaz a termék, minimális ízbeli eltéréssel. Ugyanazok az értékesítési pontok. Akkor mégis mivel lehet kitűnni? Hát a reklámmal! A Pepsi úgy vélte, hogy megtalálta a piaci rést, és ha a Coca "ellophatta" a karácsonyt, akkor ő megszerzi a nyarat. A Mikulással együtt...

"This is how we do it" - bömböl a zene, amire Hawaii ingben csörög Télapó és Télanyó (sőt még a manók is...). A táncban megfáradt Mikulás ezután odatáncol a bárpulthoz, ahol is rendel egy italt. A bárpultos srác jófiú módjára egy Cocát ad Mikinek, aki erre összekacsintva odasúgja, hogy ő bizony inkább most egy Pepsit inna. Erre a báros legalább annyira meglepődik, mint mi hiszen fel is hívja a Miku figyelmét a Cocával kötött szerződésére, erre Miku még cinkosabban megsúgja, hogy ő most szabin van és egy kis mókára vágyik...
Hiszen "Summer time is Pepsi time".
Kár, hogy ezzel a kifacsart, megcsavart ábrázolással a Pepsi ingyen reklámot csinált a Cocának is, hiszen egyrészt a reklámban megjelenik a Coca-Cola, másrészt a Mikulásról mindenkinek a Coca-Cola jut az eszébe. Azaz a szlogen helyesen: "Summer time is also Coca-Cola time" 

Szerencsére most vitathatatlanul tél van, a Mikulás sem nyaral, sőt bízunk benne, hogy már a szánját izzítja. Ha nem vagytok még karácsonyi hangulatban, akkor két dolgot tehettek:
1, megnézitek a Coca-Cola legújabb karácsonyi reklámfilmjét, amiben egy fantasztikus, emocionális, megható mondanivaló és szlogen tűnik fel: "I belive in you, Love Santa" 
2, Követtek minket Facebookon, mert Karácsonyig felvonultatjuk a legjobb vagy épp a legelrontottabb karácsonyi reklámokat.

Boldog Mikulást!

Princz Viktória  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése